Йоан назиреят

& JP Bulgarian Leave a Comment

От Мишната изглежда, че обетът за въздържание дори от определени части от гроздето предполага приемане на целия назирейски режим. Според Назир 1:2 дори ако някой даде обета: „Ще се въздържам от ядене на гроздови семки и люспи от грозде..., той става назирей”.

В тази поредица професор Шмуел Сафрай запознава читателите с няколко видни свещеници — потомци на Аарон, братът на Моисей — които играят роля в Новия завет. За да прочетете още статии от поредицата „Свещеници от Новия завет“, кликнете тук.

Той [Йоан Кръстител] ще бъде велик пред ГОСПОДА и няма да пие вино или силно питие… (Лука 1:15)

Забраната за пиене на алкохол е един от отличителните белези на назиреите, както е записано в Тората и равинската традиция. Според Числа 6 назиреят трябва да се въздържа от всичко, което се получава от лозата: той не може да пие вино, винен оцет или гроздов сок, не може да яде прясно или изсушено грозде, нито дори семената или люспите на гроздето. Освен това не му е позволено да подстригва косата си или да докосва труп през целия му период като назирей.

От Мишната изглежда, че обетът за въздържание дори от определени части от гроздето предполага приемане на целия назирейски режим. Според Назир 1:2 дори ако някой даде обета: „Ще се въздържам от ядене на гроздови семки и люспи от грозде…, той става назирей”.

В периода на Втория храм

Равинската литература показва, че полагането на назирейски обети е било доста обичайно в края на периода на Втория храм. Например Ерусалимският Талмуд (Берахот 11b) споменава за триста назиреи по времето на Шимон бен Шета – мъдрец, живял по време на управлението на Александър Янай (103-76 г. пр.н.е.) и съпругата му Саломе (76-67 г. пр.н.е.), която го наследява. В Мишната се казва (Назир 3:6), че Елена, кралицата на Адиабена, която приела юдаизма, станала назирей, когато синът ѝ отишъл на война. Тосефтата говори за една жена в Ерусалим, наречена Мириам от Тадмор, която принесла предписаните жертви след завършване на своя период като назирей (Назир 4:10).

Заек, който хрупа гроздове върху мозайка от Ципори (Сефорис). Изображението е предоставено с любезното съдействие на Джошуа Н. Тилтън.

Деяния 21:24 споменава, че Павел е бил помолен от Яков да плати за жертвите на четирима назиреи, „за да могат да обръснат главите си“ – актът, който сигнализирал завършването на обета на назирея. Когато Агрипа се завърнал в Ерусалим от Рим през 41 г. от н.е., след като бил потвърден повторно за крал от римския император Клавдий, той също „уредил голям брой назиреи да бъдат обръснати“ (Йосиф Флавий, Юд. Древ. 19:294).

Мишната разказва (Назир 5:4), че скоро след разрушаването на храма, имало редица назиреи от диаспората, които пристигнали в Ерусалим, за да изпълнят своите назирейски обети, и намерили храма в руини.

Продължителност на обетите

Всички цитирани по-горе случаи се за назирeи, които са избрали да предприемат период на посвещение за ограничен период от време:

„През целия период на обета му за отделяне не може да се използва бръснач по главата му. Той трябва да бъде свят, докато изтече периодът на отделянето му за Господа; той трябва да остави косата на главата си дълга“. (Числа 6:5)

Ако не е посочен срок, продължителността на обета е била тридесет дни. Равинските източници също така споменават за „назарей за цял живот” (вж. Мишна, Назир 1:4) и изглежда, че Йоан Кръстител е бил такъв постоянен назирей.

Според Тората самият назирей давал обета: „Ако мъж или жена изрично произнесе обет на назирей, да се отдели за ГОСПОДА…“ (Числа 6:2). Въпреки това Мишната заявява: „Човек може да постави сина си под обета на назирея“ (м. Назир 4:6). Така, по заповед на ангела, Захария е могъл да постави сина си Йоан под обета на назирей. Според същия този пасаж, когато синът пораснел, той можел да бъде освободен от обета на баща си или да продължи да служи като назирей и в този случай се прилагали всички съответни закони.

Уважаваните назиреи

Както в ранните, така и в късните равински източници виждаме, че има различни мнения за това дали трябва да се насърчава полагането на назирeйски обети. Въпреки това няма съмнение, че един назирей с чисти намерения, който се е стремял да се посвети от любов към Бога, е бил високо уважаван от всички.

Това разделение на мненията е отразено в една от най-ранните традиции, открити в Устната Тора, историята за Шим’он Праведния, който служел като първосвещеник около 200 г. пр.н.е. Като цяло, Шим’он се противопоставял на поемането на назирейски обети и затова отказал да се присъедини към другите свещеници в яденето на месото от жертвите, принесени от назиреите:

„Шим’он Праведният каза: „Никога не съм ял месо от приноса за престъпление на назирей, освен в този единствен случай. Случи се, че един назирей дойде при мен [да принесе жертвата си след завършване на периода си като назирей] от юг и забелязах, че той имаше красиви очи, беше красив и имаше къдрави кичури. Казах му: „Сине мой, защо реши да унищожиш цялата тази красива коса [като дадеш назирейски обет]”?

Той ми каза: „Бях овчар в моя град. Отидох да си налея вода от извора и видях отражението си във водата. Желанията ми толкова се разпалиха, че бях почти унищожен. Казах му [т.е. на злото влечение]: „Зло, не трябваше да се опитваш да примамиш нещо, което не ти принадлежи, нещо, което е предназначено да стане прах и червей. Трябва да те обръсна [косата му] като посвещение на ГОСПОДА”.

Аз [Шим’он Праведният] наклоних главата му към себе си, целунах го и казах: ‘Сине мой, нека има много като теб в Израел, които вършат волята на ГОСПОДА. В теб е изпълнението на стиха: „Ако мъж или жена изрично произнесе обет на назирей, да се отдели за ГОСПОДА…”’”. (Тосефта, Назир 4:7 и паралели)

Коментар на редактора: Тази статия илюстрира чудесно колко полезни могат да бъдат равинските източници за разбирането на евангелските пасажи. Същото може да се каже и за други статии в тази поредица от Шмуел Сафрай относно разказа на Лука за Йоан Кръстител и Исус в светлината на еврейската литература: „Свещеник от дивизията на Авия“, „Престижната задача на Захария“, „Именуването на Йоан Кръстител“ и „Ролята на жените в храма“. – Дейвид Бивин, 24 октомври 2012 г.

  • Свещеник от смяната на Авия
    Свещеническата смяна на Авия била кръстена на един от свещениците, които се завърнали в земята на Израел със Зоровавел и Исус (Неемия 12:4). Това била свещеническата смяна, към която принадлежал Захария, бащата на Йоан Кръстител.
  • Престижната задача на Захария
    Не било необичайно свещеник да види видение или да чуе небесен глас в светилището по време на принасянето на тамян. Йосиф Флавий разказва, че докато първосвещеникът и владетел Йоан Хиркан принасял тамян в светилището, той чул глас, който обявил, че синовете му току-що са победили сирийския цар Антиох (Юд. Древ. 13:282).
  • Йоан назиреят
    От Мишната изглежда, че обетът за въздържание дори от определени части от гроздето предполага приемане на целия назирейски режим. Според Назир 1:2 дори ако някой даде обета: „Ще се въздържам от ядене на гроздови семки и люспи от грозде…, той става назирей”.
  • Исус и устната Тора: Краят на дрехата му
    Новият завет посочва ясно, че Исус, като всички религиозни евреи от първи век, е носел цицийот. Това са пискюлите, които били прикрепяни към четирите ъгъла на нечия мантия, според заповедта в Числа 15 и Второзаконие 22. Спазването на тази заповед от страна на Исус е илюстрирано по един драматичен начин от историята на жената, която страдала от кръвоизлив в продължение на дванадесет години.
  • Външният вид на Исус: Прически и бради в библейски времена
    Никой не знае със сигурност как е изглеждал Исус в очите на своите съвременници. Въпреки това има доказателства, които предполагат, че косата на Исус може да е била доста къса—черна или тъмна на цвят—и брадата му да е била късо подстригана.
За да прочетете следващата статия от тази серия, кликнете тук. За да изтеглите безплатно изданието на Ерусалимска перспектива в PDF формат, в което първоначално се публикува тази статия, кликнете тук.

issue19
Тази статия е публикувана първоначално в брой 19 на списание Ерусалимска перспектива. Кликнете върху изображението по-горе, за да видите PDF файла на оригиналната статия

Leave a Reply

  • Шмуел Сафрай

    Шмуел Сафрай

    Професор и равин Шмуел Сафрай умира на 16 юли 2003 г. Той е погребан на следващия ден в част от гробището Хар ха-Менухот в Ерусалим, запазена за преподавателите на Еврейския университет. Гробът му е само на няколко метра от гроба на неговия близък приятел и…
    [Read more about author]

    Катя Моцева

    Катя Моцева

    Катя Моцева прекарва седемнадесет години в САЩ, където получава бакалавърска степен по библейски езици от университета Уола Уола и две магистърски степени от университета Орал Робъртс – една по библейски езици за напреднали и една по юдейско-християнски изследвания. Тя преподава иврит официално и неофициално от…
    [Read more about author]

  • JP Content

  • Suggested Reading

  • Why Do The Wicked Prosper? title imageHospitality Heritage of the ChurchPetros Petra WordplayHistorical Jesus a Tanna FI"Deliver Us From Evil" by Randall Buth.6 Stone Water JarsEnemies of the HarvestWere Women Segregated?Luke 9-51-56—A Hebrew FragmentUnlocking the Synoptic ProblemNew Portrait of SalomeInsulting God's High PriestLoving BothMedieval JargonBeating the (Thorny) Bushes title 2Gergesa, Gerasa, or GadaraPG‘Everything Written…in the Psalms About Me’ (Luke 24-44)And OR In Order To RemarryAnti-Jewish TendenciesScribal ErrorsAllegro to ZeitlinTwena With All Due RespectTorah in the Sermon on the MountBethsaida 002Flusser Times of the GentilesIf Your Eye Be Single cover imageIntro to SynopticThe Names of Jerusalem in the Synoptic Gospels and ActsStewards of God's KeysBy the Finger of GodPower of ParablesTrees of LifeBest Long-TermFlusser Parables of Ill ReputeNew International JesusReich Design and MaintenanceSafrai Synagogue CenturionNun GergesaThe Social Jesus-Beyond and Individualist ReadingSabbath BreakersNeot KedumimWealth of Herod the GreatGood Morning, ElijahMiraculous CatchSalted With FireJewish Laws of Purity in Jesus' DayMidrash in the New TestamentAesop's Fables and the Parables of the SagesJesus’ Temptation and Its Jewish BackgroundOstracon From Qumran FlusserOrigins of Jesus' Dominical TitleDid Jesus Make Food Clean?Evidence of Pro-Roman Leanings in the Gospel of MatthewA Body, Vultures & SoMBinding and Loosingספר פתרון תורהPilgrimage in the Time of Jesus coverThe Appearance of Jesus-Hairstyles and BeardsA Farewell to the Emmaus RoadDid Jesus Wear a KippahDid Jesus Save the Life of an Adultress?Tangled Up in TecheletThey Know Not What They DoCenturion and the SynagogueWhat Is the Leaven of the PhariseesDoes God Play Scrabble?Role of Women in the TempleAre Christians Supposed to Tithe? Title ImageNotley The Man Who Would Be King Title ImageLet Him Who Is Without SinTreasure in HeavenSafrai Zechariah's TaskApostolic DecreeJesus' Final Journey to Jerusalem title imageRomans 11-The Olive Tree's Root title imageDid Jesus Call God Abba title imageWhat’s Wrong with John 21-7? title imageWhat Was Simon Peter Wearing? title ImageWhat's Wrong with Contagious Purity? title imageYoung Seven Kinds of Pharisees Title ImageSin Against the SpiritJPG PilgrimageSafrai Halakha in the GospelsLook at all the Trees title image(Why) Did Jews Hate Tax Collectors?Ruzer Jesus' WordsTverberg No Longer OpenlyTurnage ExpectationA Goy's Guide to Ritual Purity title imageJohn's Baptism of Repentance title imageA Priest of the Divison of AbijahCharacter Profile Beelzebul Title Image 1