Престижната задача на Захария

& JP Bulgarian Leave a Comment

Не било необичайно свещеник да види видение или да чуе небесен глас в светилището по време на принасянето на тамян. Йосиф Флавий разказва, че докато първосвещеникът и владетел Йоан Хиркан принасял тамян в светилището, той чул глас, който обявил, че синовете му току-що са победили сирийския цар Антиох (Юд. Древ. 13:282).

В тази поредица професор Шмуел Сафрай запознава читателите с няколко видни свещеници — потомци на Аарон, братът на Моисей — които играят роля в Новия завет. За да прочетете още статии от поредицата „Свещеници от Новия завет“, кликнете тук.

Той [Захария] беше избран чрез жребий, според обичая на свещеничеството, да влезе в светилището на ГОСПОДА, за да гори тамян. Когато дойде времето за принасяне на тамян, цялото множество от хора се молеше отвън. И му се яви Господен ангел, стоящ от дясната страна на олтара за тамян. (Лука 1:9-11)

В началото на първи век, около времето, когато се раждат Йоан Кръстител и Исус, вероятно стотици свещеници са идвали в Ерусалим всяка седмица с тяхната смяна, за да служат в храма. Свещениците се занимавали с принасянето на жертви, както и с различни задачи за пречистване, като например за излекувани прокажени или за назиреи, които са завършили предписаните им периоди на посвещение. Всичко това било в съответствие с ритуалите, описани в Писмената Тора и Устната Тора.

Принасянето на тамида (всекидневните общностни жертви, срв. Числа 28:3-4; Изход 29:38-43) всяка сутрин и следобед обаче изисквало служенето само на малък брой свещеници. Участието в тези жертвоприношения, следователно, се определяло чрез жребий: „Надзирателят им каза: „Елате и хвърлете жребий“ (Мишна, Тамид 3:1). Участието в горенето на тамян, което се случвало в края на жертвоприношенията, се смятало за особено престижна задача за свещеника. Всъщност свещеник, който веднъж е спечелил тази чест, не можело да бъде включен в бъдещи жребии никога повече: „[Надзирателят] им каза: „Вие, които сте нови в ритуалите на тамяна, елате и хвърлете жребий“ (Мишна, Тамид 5:2).

Изображение на първосвещеника Аарон от Ефраим Моузес Лилиен. Изображението е предоставено с любезното съдействие на Wikimedia Commons.

Горене на тамян

Повечето от всекидневните задачи на свещениците в храма не се извършвали в самото светилище, а в двора на храма. Жертвеният олтар, например, бил в двора на храма. Там левитите пеели псалмите, а свещениците благославяли народа от стъпалата, които водели към светилището. Само запалването на светилниците на златната менора и горенето на тамян били извършвани в светилището.

Тамянът бил изгарян върху малък златен олтар в центъра на светилището. Мишната предоставя много подробности относно принасянето на тамян. Свещеникът, който трябвало да принесе тамяна, бил придружаван от събратя свещеници до върха на стъпалата, водещи от двора на храма към светилището. Той влизал сам в светилището, а другите свещеници слизали по стъпалата, за да чакат с множеството, събрано в двора: „Когато всички си бяха отишли, той принасяше тамяна, падаше по лице [в преклонение] и излизаше [от светилището]” (Мишна, Тамид 6:3).

Видения

Не било необичайно свещеник да види видение или да чуе небесен глас в светилището по време на принасянето на тамян. Йосиф Флавий разказва, че докато първосвещеникът и владетел Йоан Хиркан принасял тамян в светилището, той чул глас, който обявил, че синовете му току-що са победили сирийския цар Антиох (Юд. Древ. 13:282).

Друг небесен глас, който се чул при горенето на тамян, съобщил за убийството на римския император Гай Калигула. Поради смъртта му (41 г. от н.е.) указът на Калигула статуята му да бъде издигната в Ерусалимския храм бил отменен (Тосефта, Сота 13:6).

Най-яркият пример за видение при принасянето на тамян е този на Шимон Праведния, първосвещеник и най-ранният (около 200 г. пр. н. е.) мъдрец известен в равинската литература:

Шимон Праведният служи на Израел като първосвещеник четиридесет години. През последната си година той им каза: “Тази година ще умра”.

Те му казаха: “Откъде знаеш това?”.

Той им каза: „Всяка година [в Деня на умилостивението], когато влизах в Светая Светих [за да принеса тамян] един старец, облечен в бяло, влизаше с мен и излизаше с мен. Тази година той влезе с мен, но не излезе с мен.” (Ерусалимски Талмуд, Йома 42в)

Сутрин и следобед

Изгарянето на тамян се смятало за кулминацията на всички дейности, свързани с тамида. Както отбелязахме, свещеникът, който принасял тамяна, влизал в светилището сам. Голямо множество, съставено от онези, които били донесли жертви в храма, както и от заинтересовани зрители, го очаквало в двора на храма. Когато се върнел от светилището, той заставал на стъпалата, водещи към двора, и заедно с някои от другите свещеници благославял събралото се множество.

Тамянът, принасян на следобедния тамид, се считал за по-важен от този, принасян на сутрешната служба: ”Златният олтар е осветен само от тамяна на подправките [принасян следобяд]” (Мишна, Менахот 4:4). С други думи, ако настъпело прекъсване в служенето в храма, например като това по време на гонението, придружаващо указите на Антиох IV (167-164 г. пр.н.е.), служенето се подновявавало със следобедната служба, а не със сутрешната.

Редица източници също споменават молитвите на хора извън Ерусалим по времето, когато следобедният тамян се принасял в храма, например молбата на Юдит в нейния роден град Бетулия за избавление от обсаждащата армия (Юдит 9:1).

Лука не посочва дали видението на Захария се е случило по време на сутрешната или следобедната церемония за горене на тамян. Въпреки това, тъй като горенето на следобедния тамян било по-важно, изглежда, че всички видения, споменати по-горе, включително това на Захария, са се случили на следобедната церемония.

  • Свещеник от смяната на Авия
    Свещеническата смяна на Авия била кръстена на един от свещениците, които се завърнали в земята на Израел със Зоровавел и Исус (Неемия 12:4). Това била свещеническата смяна, към която принадлежал Захария, бащата на Йоан Кръстител.
  • Престижната задача на Захария
    Не било необичайно свещеник да види видение или да чуе небесен глас в светилището по време на принасянето на тамян. Йосиф Флавий разказва, че докато първосвещеникът и владетел Йоан Хиркан принасял тамян в светилището, той чул глас, който обявил, че синовете му току-що са победили сирийския цар Антиох (Юд. Древ. 13:282).
  • Йоан назиреят
    От Мишната изглежда, че обетът за въздържание дори от определени части от гроздето предполага приемане на целия назирейски режим. Според Назир 1:2 дори ако някой даде обета: „Ще се въздържам от ядене на гроздови семки и люспи от грозде…, той става назирей”.
  • Исус и устната Тора: Краят на дрехата му
    Новият завет посочва ясно, че Исус, като всички религиозни евреи от първи век, е носел цицийот. Това са пискюлите, които били прикрепяни към четирите ъгъла на нечия мантия, според заповедта в Числа 15 и Второзаконие 22. Спазването на тази заповед от страна на Исус е илюстрирано по един драматичен начин от историята на жената, която страдала от кръвоизлив в продължение на дванадесет години.
  • Външният вид на Исус: Прически и бради в библейски времена
    Никой не знае със сигурност как е изглеждал Исус в очите на своите съвременници. Въпреки това има доказателства, които предполагат, че косата на Исус може да е била доста къса—черна или тъмна на цвят—и брадата му да е била късо подстригана.
issue18
Тази статия първоначално е публикувана в брой 18 на списание Ерусалимска перспектива. Кликнете върху изображението по-горе, за да видите PDF файл на оригиналната статия от списанието.

Leave a Reply

  • Шмуел Сафрай

    Шмуел Сафрай

    Професор и равин Шмуел Сафрай умира на 16 юли 2003 г. Той е погребан на следващия ден в част от гробището Хар ха-Менухот в Ерусалим, запазена за преподавателите на Еврейския университет. Гробът му е само на няколко метра от гроба на неговия близък приятел и…
    [Read more about author]

    Катя Моцева

    Катя Моцева

    Катя Моцева прекарва седемнадесет години в САЩ, където получава бакалавърска степен по библейски езици от университета Уола Уола и две магистърски степени от университета Орал Робъртс – една по библейски езици за напреднали и една по юдейско-християнски изследвания. Тя преподава иврит официално и неофициално от…
    [Read more about author]

  • JP Content

  • Suggested Reading

  • Why Do The Wicked Prosper? title imageHospitality Heritage of the ChurchPetros Petra WordplayHistorical Jesus a Tanna FIDeliver Us From Evil6 Stone Water JarsEnemies of the HarvestWere Women Segregated?Luke 9-51-56—A Hebrew FragmentUnlocking the Synoptic ProblemNew Portrait of SalomeInsulting God's High PriestLoving BothMedieval JargonBeating the (Thorny) Bushes title 2Gergesa, Gerasa, or GadaraPG‘Everything Written…in the Psalms About Me’ (Luke 24-44)And OR In Order To RemarryAnti-Jewish TendenciesScribal ErrorsAllegro to ZeitlinTwena With All Due RespectTorah in the Sermon on the MountBethsaida 002Flusser Times of the GentilesIf Your Eye Be Single cover imageIntro to SynopticThe Names of Jerusalem in the Synoptic Gospels and ActsStewards of God's KeysBy the Finger of GodPower of ParablesTrees of LifeBest Long-TermFlusser Parables of Ill ReputeNew International JesusReich Design and MaintenanceSafrai Synagogue CenturionNun GergesaThe Social Jesus-Beyond and Individualist ReadingSabbath BreakersNeot KedumimWealth of Herod the GreatGood Morning, ElijahMiraculous CatchSalted With FireJewish Laws of Purity in Jesus' DayMidrash in the New TestamentAesop's Fables and the Parables of the SagesJesus’ Temptation and Its Jewish BackgroundOstracon From Qumran FlusserOrigins of Jesus' Dominical TitleDid Jesus Make Food Clean?Evidence of Pro-Roman Leanings in the Gospel of MatthewA Body, Vultures & SoMBinding and Loosingספר פתרון תורהPilgrimage in the Time of Jesus coverThe Appearance of Jesus-Hairstyles and BeardsA Farewell to the Emmaus RoadDid Jesus Wear a KippahDid Jesus Save the Life of an Adultress?Tangled Up in TecheletThey Know Not What They DoCenturion and the SynagogueWhat Is the Leaven of the PhariseesDoes God Play Scrabble?Role of Women in the TempleAre Christians Supposed to Tithe? Title ImageNotley The Man Who Would Be King Title ImageLet Him Who Is Without SinTreasure in HeavenSafrai Zechariah's TaskApostolic DecreeJesus' Final Journey to Jerusalem title imageRomans 11-The Olive Tree's Root title imageDid Jesus Call God Abba title imageWhat’s Wrong with John 21-7? title imageWhat Was Simon Peter Wearing? title ImageWhat's Wrong with Contagious Purity? title imageYoung Seven Kinds of Pharisees Title ImageSin Against the SpiritJPG PilgrimageSafrai Halakha in the GospelsLook at all the Trees title image(Why) Did Jews Hate Tax Collectors?Ruzer Jesus' WordsTverberg No Longer OpenlyTurnage ExpectationA Goy's Guide to Ritual Purity title imageJohn's Baptism of Repentance title imageA Priest of the Divison of AbijahCharacter Profile Beelzebul Title Image 1